Facebook, Microsoft, Apple. Drie grote bedrijven waarvan de oprichters
twintiger of zelfs tiener waren toen ze begonnen. Jong starten dus, zou je
zeggen. Maar onderzoek van het Kauffman
Foudnation of Entrepreneurship
, dat wordt aangehaald in een artikel in Forbes,
lijkt te suggereren dat die drie giganten eerder de uitzondering op de regel
zijn.

De onderzoekers van de stichting volgden vijfduizend startende bedrijfjes die
in 2004 waren opgericht. Iets minder dan de helft van de bedrijfjes (48
procent) had bij de oprichting een eigenaar ouder dan 45 jaar.

Vervolgens keken de onderzoekers welke bedrijven in 2008 nog bestonden. De
groep met een eigenaar die in 2004 ouder dan 45 was, bleek het veel beter te
hebben gedaan. Van de bedrijven die na vier jaar nog bestonden, werd 68
procent geleid door een ‘oudere’ ondernemer.

Ervaring, netwerk in geld

Wat hebben oudere ondernemers voor op hun jongere soortgenoten? Ten eerste,
over het algemeen: geld. Als ze het zelf niet hebben, hebben ze er
gemakkelijker toegang toe. Daarbuiten hebben ze een groter netwerk.

Het betekent niet dat jonge ondernemers niets voor hebben op oudere starters.
Jongeren hebben vaak weinig kapitaal en nog geen gevestigde reputatie. Ze
hebben kortom minder te verliezen en kunnen dus meer risico nemen. Het
blijkt ook dat faillissementen van ondernemingen geleid door twintigers
minder grote (financiële) gevolgen hebben.

Lees ook:

Waarom startups zich laten opslokken

Startups succesvoller in eigen achtertuin

Zo verklein je de kans dat je startup faalt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl